GR       |

Πριν λίγους μήνες  τέθηκε σε ισχύ ο Νόμος 5215/2025, ο οποίος εν μέρει ενσωματώνει την Οδηγία (ΕΕ) 2024/1788. Η νέα αυτή ρύθμιση καθορίζει τους βασικούς κανόνες για την οργάνωση της αγοράς παραγωγής υδρογόνου και, ταυτόχρονα, φέρνει το ελληνικό θεσμικό πλαίσιο πιο κοντά στις ευρωπαϊκές εξελίξεις, υποστηρίζοντας παράλληλα τους στόχους του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) για την προώθηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Η πιο σημαντική εξέλιξη στον τομέα του ενεργειακού δικαίου που εισάγεται,  είναι η θέσπιση της Βεβαίωσης Παραγωγού Υδρογόνου, η οποία αποτελεί το πρώτο βήμα μίας σύνθετης αδειοδοτικής διαδικασίας. Οι αιτήσεις υποβάλλονται στο Ηλεκτρονικό Μητρώο που λειτουργεί υπό την Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ). H Βεβαίωση Παραγωγού Υδρογόνου έχει ισχύ 25 έτη και μπορεί να ανανεωθεί για ισόχρονο διάστημα. Μεταξύ άλλων, η βεβαίωση περιλαμβάνει πληροφορίες σχετικά με την εγκατεστημένη ισχύ της μονάδας, τη μέγιστη ισχύ παραγωγής, τη μέγιστη ωριαία παραγωγική ικανότητα σε υδρογόνο, καθώς και την προέλευση της  προμηθευόμενης ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιείται στη διαδικασία παραγωγής υδρογόνου (είτε απευθείας από μονάδα ΑΠΕ είτε μέσω του δικτύου).

Αφού ολοκληρωθεί αυτό το πρώτο στάδιο, οι παραγωγοί υδρογόνου οφείλουν να διασφαλίσουν τη συμμόρφωση τους με τη περιβαλλοντική νομοθεσία.  Με την υποβολή Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) η οποία οδηγεί στην χορήγηση της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ). Μετά την έκδοση της ΑΕΠΟ, οι παραγωγοί υποβάλλουν αίτηση για την Έγκριση Εγκατάστασης, προκειμένου να ξεκινήσουν τις εργασίες κατασκευής της μονάδας υδρογόνου. Για τους παραγωγούς που σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν έγχυση του υδρογόνου στα δίκτυα φυσικού αερίου ή υδρογόνου, η Έγκριση Εγκατάστασης εκδίδεται μετά τη σύναψη Σύμβασης Σύνδεσης με τον αρμόδιο Διαχειριστή.

Μετά τη χορήγηση της Έγκρισης Εγκατάστασης και την ολοκλήρωση των εργασιών εγκατάστασης της μονάδας και των απαραίτητων έργων σύνδεσης, το έργο εισέρχεται σε δοκιμαστική λειτουργία, η οποία μπορεί να διαρκέσει έως έξι μήνες. Με την επιτυχή ολοκλήρωσή της, ο παραγωγός μπορεί να υποβάλει τα απαραίτητα έγγραφα για την Άδεια Λειτουργίας. Τόσο η εγκατάσταση όσο και η λειτουργία μονάδων παραγωγής υδρογόνου διέπονται από τα άρθρα 17 έως 40 του Νόμου 3982/2011 περί απλοποίησης της αδειοδότησης μεταποιητικών δραστηριοτήτων.

Συμπεράσματα

Ο αναπτυσσόμενος τομέας ΑΠΕ στην Ελλάδα, βασιζόμενος στη ραγδαία αύξηση της εγκατεστημένης ισχύος σε φωτοβολταϊκά και αιολικά πάρκα, σε συνδυασμό με τις συνεχιζόμενες πολιτικές εξελίξεις, δημιουργεί σημαντικές ευκαιρίες για επενδύσεις στον τομέα του υδρογόνου. Παρ’ όλα αυτά, το ρυθμιστικό πλαίσιο για την παραγωγή υδρογόνου παραμένει σε στάδιο εξέλιξης. Η υιοθέτηση του Νόμου 5215/2025 αποτελεί ένα σημαντικό βήμα, ωστόσο  ένα πιο συνεκτικό κανονιστικό πλαίσιο εκτιμάται ότιθα  μπορέσει να υποστηρίξει την ανάπτυξη αγοράς υδρογόνου. Με βάση τα παραπάνω, η Ελλάδα διαθέτει τις προϋποθέσεις για τη διαμόρφωση μιας δυναμικής αγοράς υδρογόνου, με τη νέα νομοθεσία να αποτελεί ένα θετικό βήμα προς τη διαμόρφωση των κατάλληλων συνθηκών για την εξέλιξή της.

 

Αυτή η σύντομη ενημέρωση που ετοιμάστηκε από την ομάδα του τομέα Ενέργειας της AP Legal, στοχεύει να σας ενημερώσει σχετικά με τη περιβαλλοντολογική νομοθεσία που ρυθμίζει τον τομέα της παραγωγής υδρογόνου. Μείνετε συντονισμένοι για περαιτέρω ενημερώσεις και επικοινωνήστε με την ομάδα μας αν χρειάζεστε περισσότερες πληροφορίες.